”Känner du dig missmodig eller mår psykiskt dåligt – du kanske har litiumbrist

Artikel med den rubriken publicerades som en krönika på  kurera.se, den 13 februari, 2017. Här nedan kan du läsa originalartikeln.  Fokus är lagd på litiums förmåga att stimulera mentalt välmående, men den som läst litiumboken vet att ett extra tillskott kan ha så många fler positiva hälsoeffekter. Den andra utökade upplagan av ”Litium det nya hälsomineralet”, som gavs ut i november 2016, går för övrigt att köpa på vulkanmedia.seadlibris.se eller bokus.se.


Att vi behöver mineralämnen som exempelvis magnesium, natrium, kalium och kalcium för vår hälsa vet nog alla som läser det här, men hur många känner egentligen till litium, och hur viktigt det är för att vi ska må bra? Litium är mycket närbesläktat med natrium och kalium och modern forskning har visat att det har en rad viktiga funktioner hos oss människor. Brister kan bland annat ledan till beteendestörningar och lättare depressioner.

Det hela började redan 1990 då det publicerades en artikel som visade att i områden i Texas med lite högre nivåer av litium i dricksvattnet, var frekvensen av självmord lägre, men även våldsbrott, våldtäkter och annan kriminalitet. Här rörde det sig som högst om nivåer av litium i en liter vatten som var tusen gånger lägre än den dagliga läkemedelsdosen människor sedan 1950-talet med grava psykiska störningar ätit. Ja, som många vet så är grundämnet litium märkligt nog ett läkemedel och lyder under läkemedelsförordningen.

Hur som helst så dröjde det till 2009 innan nästa studie kring självmord och litium publicerades. Det var en studie från Japan, och den visad på samma resultat. Det har nu publicerats ett tiotal studier kring detta från olika delar av världen. I en översiktsartikel från 2014, där man sammanställt alla studier, kunde man konstatera att det finns ett samband mellan högre nivå av litium i dricksvatten och lägre frekvens av självmord i befolkningen.

Har då detta fått någon uppmärksamhet i svensk massmedia eller över huvud taget diskuterats inom hälso- och sjukvården? Nej, att ett litet extra tillskott på litium skulle vara bra för hur vi mår mentalt har inte uppmärksammas på något sätt.

Men mycket forskning kring detta gjordes faktisk på djur redan under 1970- och 1980-talet där man uteslöt litium helt ur kosten. Getter, råttor och möss visade då tydligt på beteendestörningar som bland annat ökad aggressivitet, men hade också problem med fortplantningen. Man kunde också se att litium fördes över från modern till fostret, genom att mäta nivåerna hos djur som i andra och tredje generationen fick nära nog litiumfri kost.

De finns också en studie på människor från 2006 som visar att mammor till barn med autism hade 40 % läge nivå av litium i hårprover än mammor med barn utan autism, men att de autistiska barnen bara hade 15 % lägre nivå . Man ska inte dra för långtgående slutsatser av en sådan studie, men den motsäger inte det man sett i tidigare djurförsök, vilket skulle tyda på att litium ”tankas över” från mamman under graviditeten för det är så viktigt för fosterutvecklingen. En studie visar också att fostret har de högsta nivåerna av litium under första trimestern. Här behövs dock mycket mer forskning.

Mätning av mineralämnen i hårprover, som är ett mått på hur mycket litium man får i sig, har också visat på lägst nivåer hos personer som haft hjärtinfarkt, våldsbrottslingar och lågpresterande elever i skolan. Märklig med hjärtinfarkt kan tyckas, men litium minskar faktiskt också inflammationsgraden i kroppen.

När det gäller mentalt välmående så finns det också en mycket intressant studie på människor från 1994 där man gett ett tillskott på 0,4 mg litium per dag, (300-400 ggr lägre nivå än läkemedelsdosen), och jämför med en grupp som fick placebo. Efter fyra veckor visade de som fick litium på en starkt signifikant ökning i sin ”mental score”, medan de som fick placebo låg på samma nivå som innan.

Då det bara finns en sådan studie publicerad gjorde jag själv 2015 en liten motsvarande studie på 8 personer i två grupper. Den pågick dock bara i  20 dagar. Resultatet bekräftade den tidigare studien. De som fick litium ökade sin ”mental score” med 26 %, men de som fick placebo med bara 6 %.

Sambandet mellan ett litet tillskott på litium och mentalt välmående är dock bara en del av all den forskning som idag finns kring litium och effekter på vår hälsa. Idag vet vi också via biokemisk grundforskning varför litium har de effekter de har. Viktigast är dess påverkan på enzymet GSK3, som i sin tur påverka ett 100-tal andra enzymer varav 20-talet är transkriptionsfaktorer, dvs avgör vilka gener som ska vara aktiva. En av de viktiga effekterna man sett är att litium stimulerar tillväxten av nervceller i hjärnan.

Nu kanske någon undrar hur man kan få i sig lite extra litium och hur mycket man egentligen behöver för att må bra. Men det berättar jag om en annan gång.

/PJ

Annonser
Standard

6 thoughts on “”Känner du dig missmodig eller mår psykiskt dåligt – du kanske har litiumbrist

  1. Martin skriver:

    Hej!
    När du skriver 0.4mg litium/dag menar du det rena litiuminnehållet eller litiumkarbonat eller litiumorotate etc, ?

    Gilla

  2. Vill också tillägga att det alltid är frågan om Li+ om jag inte skrivit något annat. En flaska av mineralvattnet SANTO-Li på 0,5 liter innehåller för övrigt 0,75 mg litium.

    Gilla

  3. PJ skriver:

    Det snabbaste sättet att ta upp litium är via mineralvatten. Där finns litium som ”rent grundämne” i jonform. På nätet kan du läsa att litiumorotat tas upp snabbt, men några studier som visar det har inte jag hittat. Ser du på läkemedel som litiumsulfat eller litiumcarbonat så bör de tas upp nästan lika snabbt som från mineralvatten, men tabletten måste lösa upp sig först.
    /PJ

    Gilla

  4. Martin skriver:

    När jag läser din kommentar ”Det är frågan om 0,4 mg litium (Li+). Det motsvarar ca 2,2 mg litiumkarbonat eller 9,5 mg litiumorotat” så skulle man kunna tolka den som att 10mg litium orotate motsvarar 2mg litiumkarbonat. Vilket skulle vara missvisande om det visar sig att kroppen tillgodogör sig Litium olika mycket beroende på hur det är bundet. i Citrat, karbonat, orotat etc..
    Spännande ämne!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s